بسته بندی وکیوم فرمینگ چیست؟

  • از

وکیوم فرمینگ چیست؟

وکیوم فرمینگ ( بسته بندی طلقی ) فرایندی است که طی مراحل مختلف یک ورق پلاستیکی به اندازه ای که نرم و انعطاف پذیر شود. با هیتر مخصوص حرارت می بیند و در مرحله بعد با ایجاد فشار منفی از طریق کشیدن هوا از سوراخ های قالب، ورق پلاستیکی روی قالب می‌نشیند.

در نهایت ورق پلاستیکی سرد و سخت شده و به شکل قالب درمی‌آید.

بسته بندی با وکیوم فرمینگ بسیار به صرفه است! زیرا فرایندی کم هزینه، آسان، پرکاربرد و دارای توان و سرعت بالا در تولید قطعات پلاستیکی است.

هیچ جایگزینی برای این تکنولوژی وجود ندارد! یکی از مزایای اصلی وکیوم فرمینگ، سرعت و توان بالا در تولید قطعات پلاستیکی است.

همچنین گفتنی است که هزینه آن در مقایسه با قالب گیری تزریقی به میزان قابل توجهی ارزان تر است.

لزوم و اهمیت بسته بندی محصول:

بسته بندی یکی از حساس ترین و در عین حال تعیین کننده ترین مراحل در عرضه و مصرف کالاست. اهمیت آن تا بدان جاست که حتی کیفیت و محتوای بعضی از مواد را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیاری از مصرف کنندگان بخشی از کیفیت را به بسته بندی آن نسبت می دهند. بسته بندی به معنای طراحی و تولید یک ظرف یا پوشش برای محصول می باشد. بسته بندی در حقیقت باید محصول را شرح دهد و با ظاهر خود، خریدار را نسبت به قابل اعتماد بودن محصول متقاعد کند.

برای بعضی از شرکت ها، بسته بندی می تواند عامل ایجاد تمایز از رقبا و نوعی مزیت رقابتی باشد. یک بسته بندی نوآورانه می تواند حتی ادراکات مصرف کنندگان نسبت به محصول را تغییر دهد و یک موقعیت خرید ایجاد کند.

لذا صنایع وکیوم فرمینگ نوین پلاست، با استفاده از نیروی جوان و متخصص توانایی بسته بندی صفر تا صد هر گونه محصول با بهترین کیفیت در سریعترین زمان ممکن را دارد.

مزایای بسته بندی:

  • امکان نگهداری و حفاظت کالا در برابر عوامل شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی به مدت طولانی تر
  • چیدمان و نظم بیشتر به دلیل منطقی و مهندسی شدن بسته بندی
  • کارایی بهتر و سهولت در مصرف
  • امکان قرار گیری ساده تر در لیست خرید فروشگاه های بزرگ زنجیره ای به دلیل شکیل تر شدن کالا
  • حمل و نقل آسان و کاهش احتمال آسیب دیدگی از عوامل مختلف محیطی
  • توزیع راحت تر نسبت به بسته بندی های سنتی
  • جذابیت بیشتر کالا
  • کاهش ضایعات به دلیل محافظت بسته بندی از کالا
  • کمک به خرید آگاهانه توسط مصرف کننده
  • کمک به افزایش سطح درآمد و اشتغال زایی
  • حفظ محیط زیست به دلیل اینکه مواد بسته بندی قابلیت بازیافت دارند

تولیداتی که با فناوری وکیوم فرمینگ شکل می گیرند، همواره در اطراف ما هستند و نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند. این فرآیند شامل گرم کردن و شکل دادن به یک ورق پلاستکی است که توسط قالب و دستگاه وکیوم فرمنیگ صورت می گیرد.

از وکیوم فرمینگ در بسته بندی محصولات مختلفی از جمله مواد غذایی، لوازم آرایشی، لوازم الکترونیکی و غیره استفاده می شود.

مزایای بسته بندی وکیوم فرمینگ چندین مورد است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

دقت

فرق یک بسته تولید شده با روش وکیوم فرمینگ، در مقایسه با بسته های تولید شده با قطعات چندگانه، طراحی بسیار دقیق و یکپارچه می باشد.

این امر باعث می شود بسته بندی با اندازه محصول متناسب باشد و به خوبی از آن محافظت کند.

برای مثال تصور کنید که اگر iPad شما برای بسته بندی خود بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، چقدر زننده می شد!

وکیوم فرمینگ در طول فرآیند تولید، خطا را به حداقل می رساند و توان ، دقت و سرعت بالایی در تولید قطعات پلاستیکی را دارا می باشد. بنابراین هزینه ها نسبت به روش های دیگر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مقرون به صرفه

یکی مزایای بسته بندی وکیوم فرمینگ ، “تجهیزات نسبتا کم هزینه” آن است. از آن جا که از تجهیزات ساده استفاده می کند. به ابزارهای پیچیده نیاز کمتری دارد. و این بدان معناست که می توان برای ساخت قالب ها از مواد نسبتا ارزان قیمت استفاده کرد.

مزیت دوم این است که می توان قطعات متعدد و زیادی را از یک ورقه پلاستیکی تولید کرد و هزینه های مصرفی را کاهش داد.

علاوه بر این، ضایعات حاصل از محصولات نهایی و تولید شده می تواند به ورق های پلاستکی جدید بازیافت شود.

طراحی انعطاف پذیر

وکیوم فرمینگ با استفاده از طراحی قالب قبل از تولید، باعث می شود زیبایی شناختی یک طرح برای طرحان امکان پذیر شود. این ویژگی در بازار کاری که تحت سلطه تبلیغات و برندیگ است بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

همچنین وکیوم فرمینگ الزامات یک طراحی پرکاربرد و خلاقانه را نیز برآورده می کند.

این فرآیند برای تولید در صنعت بسته بندی بسیار محبوب است. و برای تولید هر چیزی از بسته بندی لوازم الکترونیکی گرفته تا بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری

از آنجا که زمان به نوعی پول است! وکیوم فرمینگ یک انتخاب مقرون به صرفه برای بسته بندی می باشد. زیرا با فرآیند تولید ساده آن، زمان کمتری بین طراحی و محصول نهایی صرف می شود.

وکیوم فرمینگ نه تنها این فرصت را برای تمرکز بر جزئیات پیچیده تر فراهم می کند. بلکه می توان محصول نهایی را به سرعت به بازار عرضه نمود. علاوه بر این، دستگاه های پیشرفته وکیوم فرمینگ تولید اتوماتیک را آسان نموده اند. بنابراین توان بالایی در تولید قطعات پلاستیکی در کمترین زمان را دارا می باشند.

فرایند وکیوم فرمینگ

۱قالب بندی

ابتدا قالب مورد نظر در قسمت قالب بند قرار گرفته و سپس ورق پلاستیکی در ورق گیر قرار می گیرد.

۲بستن ورق یا فیلم

در اینجا ورق پلاستیکی که از جنس PVC، HP، PET، ABS، هایمپکت، کریستال یا … می باشد در ورق گیر قرار می گیرد. ورق گیر باید به قدر کافی محکم باشد تا اطمینان حاصل شود که ورق پلاستیکی در طول فرایند شکل گیری محکم نگه داشته می شود. سپس نسبت به ضخامت ورق پلاستیکی (0.1 میلیمتر تا 3 میلیمتر) باید گرمای مناسبی به آن داده شود.

۳گرمایش

سپس ورق پلاستیکی، توسط یک هیتر که در یک صفحه بالای ورق نصب شده، گرمای کافی می بیند تا نرم و انعطاف پذیر شود. به منظور دستیابی به بهترین نتیجه شکل دهی، باید کل سطح ورق پلاستیکی بطور یکنواخت و مناسب گرم شود. برای رسیدن به این هدف باید تنظیم کننده های دما و مدت زمان گرمایش در دستگاه ما موجود باشد. برای ورق های پلاستیکی ضخیم، گرمایش زیاد و هیتر قوی مورد نیاز است.

۴شکل دهی خلاء (وکیوم فرمینگ)

هنگامی که ورق پلاستیکی به طور مناسب حرارت داده شد، آماده شکل دهی و قالب گیری می باشد.
در این مرحله قالب سرد با ورق گرما دیده و انعطاف پذیر تماس پیدا می کند. بلافاصله یک پمپ وکیوم (خلاء) هوای بین ورق و قالب را تخلیه می کند. سپس ورق بطور کامل روی قالب می نشیند و شکل قالب را به خود می گیرد.

۵خنک سازی و آزاد کردن (فوت)

ورق پلاستیکی پس اتمام شکل گیری باید قبل از آزاد شدن توسط خنک کننده ، خنک شود. برای سرعت بخشیدن به این مرحله فن و پیستولت های اتوماتیک باد وجود دارد که پس از اتمام شکل گیری مورد استفاده قرار می گیرند.
پس از خنک شدن می توان ورق را از قالب توسط فوت جدا نمود.

۶برشکاری، حذف اضافات و مونتاژ (آخرین مرحله)

هنگامی که ورق شکل گرفت و خنک شد بعد از جدا سازی از قالب، اضافات ورق برش داده می شود. اگر نیاز به موارد دیگر مانند سوراخ کردن، چاپ و مونتاژ باشد، این موارد نیز اعمال می شود، تا محصول نهایی به دست آید.

مراحل وکیوم فرمینگ

  • حرارت دهی به ورق
  • قرارگیری ورق حرارت دیده روی قالب
  • مکش هوای بین ورق ( pvc pet و … در ضخامت های متنوع) و قالب
  • ورق به شکل قالب آومینیومی در می آید
  • ورق شکل گرفته برای بریده شدن اطراف محصول به بخش دستگاه کات ارسال و بریده میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *